info@edelphi.fi

Teknologian uudet trendit

Oletko kärryillä uusien digitaalisten teknologioiden pikaisessa kehityksessä? Onko yrityksessäsi käytössä vankka pohja SMAC-osaamisessa (sosiaalinen media, mobiilisovellukset, analytiikkatyökalut ja cloud-pilvipalvelut), joiden avulla jälkidigitaalista aaltoa seuraavat uusimmat teknologian trendit voidaan ottaa käyttöön? Onko työvoimasi digitaalisesti riittävän kypsä jatkuvasti muuttuviin realiteetteihin mukautuvien tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseksi?

Nämä ovat elintärkeitä kysymyksiä, joihin yritysten täytyy vastata ennen kuin ne voivat ottaa käyttöön 2020-luvun uusia teknologiota. Jälkidigitaalisessa maailmassa yhdessä digitaalisten realiteettien kanssa niihin liittyvät tuotteet ja palvelut tulevat olemaan äärimmäisen personoituja. Tämän ymmärtämiseksi meiltä vaaditaan teknologista visiointikykyä, joka täyttää jatkuvasti muuttuvien on-demand-palveluiden vaatimukset.

Missä yrityksesi sijaitsee digitaalisessa ekosysteemissä, joka suuntautuu sosiaalisesta, mobiilista, analyyttisestä ja pilvipalveluista hajautettuihin tilikirjoihin ja kvanttitietokoneisiin? Tähän kysymykseen vastaamiseksi tähän artikkeliin on koottu uusimpia teknologiatrendejä, jotka voit ottaa käyttöösi yrityksessäsi. Jos mietit yhä seuraavia tulevia teknologisia innovaatioita, lue lisätietoja tuoreimmista teknologiatrendeistä.

Vielä 2000-luvun taitteessa uutuuselokuvan näkemistä varten meidän piti mennä elokuvateatteriin (jonne ei muuten saanut vielä varattua paikkalippua netistä), mutta nykyään käytössämme on suoratoistopalveluita, kuten Netflix ja C More. Sama pätee muissa harrastuksissa, jos haluat pelata, voit pyöräyttää kiekkoja kotisohvalla eikä sinun tarvitse mennä kasinolle asti. Sanomalehtiä luetaan jo enemmän verkossa kuin tavallisena levikkinä.

5G-verkko ja robottiautot

5G-verkon saapuminen on kokonaisvaltaisin uusi teknologia, joka voi vaikuttaa yrityksiin 2020-luvulla. Monet alan asiantuntijat ovat nimenneet 5G-teknologian kommunikaation tulevaisuudeksi, ja jossain määrin se on totta. Teknologiajätti Huawein mukaan langattomat 5G-verkot tukevat tuhatkertaista kapasiteettia, yhteyksiä vähintään 100 miljardille laitteelle ja 10 gigabitin siirtonopeutta yksittäisille käyttäjille äärimmäisen pienillä latensseilla ja vasteajoilla.

5G-verkko

5G-verkot tulevat käyttöön 2020- ja 2030-lukujen aikana. Mutta että nämä uudet nopeudet saadaan tavallisten mobiililaitteiden käyttäjien ulottuville, mobiiliverkkojen palveluntarjoajien täytyy kasvattaa kaistanleveyttä ja tiputtaa verkkojen kustannuksia. LTE-verkkojen muuntaminen ei kuitenkaan ole halpaa, vaan kulut nousevat maailmanlaajuisesti useisiin satoihin miljardeihin euroihin.

Tesla, Waymo ja Alphabet ovat tuttuja nimiä kaikille autoalaa ja nykyteknologiaa seuraaville ihmisille, ja yksi yhteinen nimittäjä kaikilla näillä yhtiöillä on niiden tavoite luoda virheettömästi toimivia autonomisia ajoneuvoja. Ajatus kuskittomasta autosta luo jo itsessään melkoisen määrän kiinnostusta. Teslan johtajalla Elon Muskilla on jo tulevaisuuden suunnittelumalleja autonomisista ajoneuvoista ja hänellä on suuret tavoitteet tällä alalla.

Elon Musk on kertonut haastattelussa, että hänen yrityksensä näkemys on, että jos aikaa pikakelataan vuosi tai korkeintaan 15 kuukautta eteenpäin, maapallon kaduilla on jo miljoona robottitaksia. Ominaisuuksia, kuten automaattista jarrutusta, kaistan vaihtoa ja muita auton automaatiojärjestelmiä virtaviivaistetaan datakeräyksen ja analytiikan ohjauksessa. Mutta idea ajoneuvosta, joka kykenee tekemään monimutkaisia päätöksiä täydellistä automaattiajoa varten ei ole vielä täysin mahdollinen.

Autonomisen ajamisen aiheuttamien lakimuutosten osalta lainsäätäjillä, hallinnoilla ja viranomaisilla on vielä aikaa. Tulee kuitenkin tarve tehdä merkittäviä muutoksia olemassa olevaan infrastruktuuriin, lakeihin ja sosiaalisiin asenteisiin ennen kuin voimme hyväksyä autonomisen ajoneuvot osaksi nykyisiä teknologiatrendejä. Mutta kaikki nämä tekijätkään eivät seisoa täysin esteenä autonomisten ajoneuvojen mahdollisuudelle 2020-luvulla.

Reunalaskenta ja teknologian demokratisointi

Nykyään jokaisen teollisuudenalan päähuoli on laiska lähestymistapa, joka toisinaan vaikuttaa toimintojen yleiseen johtamiseen. Tämän vuoksi teollisuudenalat keskittyvät yhä enemmän ja tehokkuuteen ja laskennan vasteaikaan, minkä kautta suoritetaan data-analyysia. Ja tässä vaiheessa kuvioihin astuu reunalaskenta.

Reunalaskenta tuo datan varastoinnin ja käsittelyn lähemmäs yrityksiä, mikä taas pienentää vasteaikoja ja säästää kaistaa. Se vaikuttaa myös tuoreimmalta trendiltä teknologian saralla, sillä yritykset ovat ottaneet nopeasti käyttöön hienostuneita ja erikoistuneita resursseja, minkä on tarkoitus vähentää latenssia. Nykyään reunalaskenta saa potkua asioiden internetin nopeasta kehittymisestä ja tulevaisuudessa se tulee luomaan rakenteettoman arkkitehtuurin jaetuille pilvipalveluille.

Meillä on käytössä esimerkiksi droneja, jotka kommunikoivat suoraan yrityksen IoT-alustan kanssa ja toteuttavat peer-to-peer-siirtoja. Varastoinnin, sensoreiden, tietokoneiden ja kehittyneiden tekoälyominaisuuksien käyttö on jatkuvassa kasvussa. Eräs esimerkki näiden teknologioiden käyttöönotosta on Amazonin uusin pakettien toimittamisjärjestelmä.

Teknologian demokratisointi juontaa juurensa sanasta demokratia. Demokratiassa jokaisella on yhtäläiset oikeudet ja vastuullisuudet, ja vastaavasti teknologian demokratisointi viittaa helppoon pääsyyn teknologian pariin jokaiselle riippumatta hänen ammatistaan tai sijainnistaan.

Teknologian demokratisoinnin trendissä on neljä avaintekijää, joiden vuoksi siitä ennustetaan suurta ilmiötä 2020-luvulla. Nämä tekijät ovat sovellusten kehittäminen, suunnittelu, tietämys sekä data ja sen analysointi. Paras esimerkki demokratisoinnista voidaan myöntää kehittäjille, jotka pystyvät luomaan datamalleja opettelematta datatutkijoiden taitoja. Tähän informaatioteknologian uusimpaan trendiin liittyy myös epäluuloisuutta, sillä sen avulla ihmiset voivat myös käyttää hyväkseen helppokäyttöisiä työkaluja, mikä voi tuottaa harmia yhteiskunnalle.

Drooni

Ihmisten augmentaatio ja henkilökohtainen profilointi

Ihmisten agmentaatio voidaan määritellä prosessina, missä henkilön fyysistä ja kognitiivista kykyä vahvistetaan. Kun tämä istutetaan ihmiseen, henkilö voi sen jälkeen suorittaa tehtäviä, jotka olivat hänelle sitä ennen mahdottomia. Esimerkiksi kaivostyöntekijöillä on käytössä puettavia laitteita, jotka parantavat heidän turvallisuuttaan. Ihmisten augmentaatio sotilaiden osalta on odotettu aihe, jota kehitetään raporttien mukaan monien maiden armeijoiden kulisseissa. Ihmisten augmentaatio ei pelkästään paranna henkilön fyysistä kuntoa, vaan se parantaa myös ihmisen kykyä ja ajatella ja tehdä parempia päätöksiä. Ihmisten augmentaatiolla on suuri potentiaali tulevaisuuden teknologiana.

Digitaalinen integraatio ihmisten elämissä on edennyt jo niin pitkälle, että datan analysoijilla on jo paljon enemmän informaatiota kuin he pystyvät käsittelemään nykyteknologialla. Kun kuluttaja-analyysistä tulee raaka prioriteetti jokaisessa yrityksessä, uusin teknologian trendi on kuluttajien profiloiminen tutkimalla heidän vuorovaikutustaan ulottuvilla olevan teknologian kanssa.

Kuluttajien kulutustottumuksien porttikäytävien analysoimiseksi täytyy miettiä mitä sosiaalisen median sovelluksia he käyttävät eniten, kuinka he ylläpitävät sosiaalisen median profiileitaan, millaisia kuvia he julkaisevat ja millä kaikissa paikoissa he kirjautuvat sisään sosiaaliseen mediaan. Yritysten täytyy integroitua ja mukautua yksilöiden mieltymyksiin uusimman teknologian saralla.

Comments are closed.